V prvním pololetí školního roku 2017/18 zvažujeme konání semináře Hejného metody na 2. stupni ZŠ od společnosti H-mat, o. p. s.
Jednodenní setkání složené ze dvou seminářů:
by proběhlo v Jičíně v období říjen - prosinec 2017. Pokud patříte mezi zájemce o tento seminář a chtěli byste se ho zúčastnit, prosíme o vyplnění krátkého formuláře, který slouží k průzkumu zájmu (viz níže).
Základy Hejného metody na 2. stupni ZŠ
Seminář je určen pro učitele 2. stupně ZŠ, kteří chtějí začít učit matematiku metodou Hejného, nebo kteří uvažují o využití některých prvků této metody ve své výuce. Semináři bude zaměřen na následující myšlenky:
A. Východiska vyučovací metody prof. Hejného – vyučování orientované na budování schémat (genetický konstruktivismus)
B. Cíle výuky metody genetického konstruktivismu a její principy, změna role učitele při výuce a v poznávacím procesu žáka
C. Koncepce učiva v učebnicích Hejného – budování mentálních matematických schémat prostřednictvím práce v matematických prostředích, rozvoj tvořivosti, intelektu i osobnostních vlastností žáka
D. Rozvoj číselných představ. Jak se buduje dobré porozumění číslům (celým, racionálním, iracionálním), číselným operacím a relacím.
E. Rozvoj porozumění geometrickým 2D i 3D pojmů. Od manipulací k představám a abstrakci
Vše bude ilustrováno na příkladech z praxe. Účastníci sami prožijí situaci objevování, kterou by měli dopřávat žákům. Součástí semináře bude diskuse o problémech a otázkách souvisejících se zavedením inovativního pojetí matematiky a přístupu k vyučování.
Matematická prostředí v Hejného metodě na 2. stupni ZŠ
Dobré porozumění matematickým pojmům, vztahům mezi nimi v metodě Hejného zajišťuje značné a velice pestré množství různých prostředí. Účastníci se aktivně seznámí s několika vybranými výukovými prostředími tak, jak jsou koncipována průřezem na 1. stupni, jak jsou zavedena (případně pokračují) na 2. stupni a k jakým matematickým dovednostem a pojmům směřují. Seminář bude členěn do několika etap:
A. Aktivní seznámení účastníků s vybraným výukovým prostředím způsobem, který učitel může aplikovat ve své třídě. Organizace práce třídy. Didaktické cíle první etapy - práce s prostředím.
B. Gradace úloh vybraného prostředí podle obtížnosti, řešení úloh různé úrovně. Tvorba úloh snadných i náročnějších. Doplňování dalších podmínek. K didaktickým cílům první etapy přibude ve druhé etapě cíl: rozvoj schopnosti vzájemně propojit více různorodých informací a získat tak vhled do složité situace. Tvorba úloh uvedeného typu s nastavitelnou obtížností. Různé žákovské postupy při řešení.
C. Shrnující didaktický pohled na vybrané prostředí na 2. stupni ZŠ. Jaké znalosti, schopnosti a dovednosti žáků prostředí rozvíjí s ohledem na matematickou úroveň žáka. Jak pomáhat žákům překonávat problémy. Jaké úlohy dávat žákům, kteří v tomto prostředí našli zalíbení.
Žádné komentáře doposud nebyly přidány.
Přidat komentář