Rozvoj sociálních a občanských kompetencí dětí a žáků
Typ téma
Volitelné téma MAP
Po ukončení rozvoje sociálních a občanských kompetencí děti a žáci zvládají např. samostatnost a soužití v kolektivu, zvládají své činnosti a dokáží je obhájit. Úroveň kompetencí v předškolním věku je dána rozvojovou úrovní dítěte a jeho schopností chápání a ovládání se. Vědomě se vše učí až v roli školáka.
Příklady jak rozvíjet sociální a občanské kompetence u dětí a žáků:
- společně vytvářet pravidla práce v týmu (např. určení rolí ve skupině), chování v základní a mateřské škole, práva a povinnosti (např. chování ve třídě)
- učit děti a žáky ohleduplnosti a respektování druhých, respektování názoru druhých, toleranci, zdržovat se posměšků, odmítat násilí, útoky na druhé a neúčastnit se toho, neponižovat druhé
- dbát na české tradice (Vánoce, Velikonoce)
- vytvářet vztah ke kultuře, umění (návštěvy divadel, výstav)
- vytvářet modelové situace (dramatizace)
- naučit se chovat zodpovědně v krizových situacích a v situacích ohrožujících život člověka (např. první pomoc)
- rozvíjet pozitivní vztah k ochraně životního prostředí (např. sázení stromů na Den Země)
- učit umět požádat o pomoc nebo ji nabídnout (např. při reálných situacích – hledat pomoc u spolužáků, pak v knihách a až v poslední řadě u učitele)
- podporovat děti v ušlechtilých aktivitách (např. adopce na dálku)
Zpět na přehled