Rozvoj vědomostí a dovedností dětí a žáků pro aktivní používání cizího jazyka by neměl být postaven pouze na výuce gramatiky, učení se slovíček a reprodukci učebnicových textů, ale především na aktivním používání cizího jazyka v hodině – komunikace. Mluvení s chybami je lepší než pasivní mlčení.
Cizí jazyk si dítě může osvojovat od raného věku, nebo když má znalost mateřského jazyka. Období největších jazykových schopnosti je mezi 2. - 8. rokem života. Dítě se v tomto věku učí opakováním, napodobováním, odposlechem apod. Dokáže správně zachytit tempo a intonaci. Nezáleží na tom, kdy výuka začne, ale jak je kvalitní, jak probíhá a jak je náročná časově.
Na základní i mateřské škole si děti a žáci osvojují výslovnost od prvních hodin. Učí se texty písniček, básniček a říkanek a základní gramatiku. Snaží se porozumět základním pokynům zadávaným v cizím jazyce. To vše formou komunikace a hry, využíváním digitálních technologií. Používají se názorné pomůcky, využívají se přirozené situace a vytvářejí se modelové situace ( dramatizace). Na druhém stupni si žáci znalosti prohlubují a rozvíjí např. čtením časopisů v cizím jazyce, vyhledáváním informací, prací s internetem, diskuzí apod. Smyslem výuky cizího jazyka je se jej naučit používat v reálných situacích.