Mezi sociálně výchovné problémy patří záškoláctví, nevhodné až agresivní chování ke spolužákům, šikana, slovní napadání druhého, provokování učitele, krádeže a násilí, nerespektování školního řádu, ničení věcí ve škole apod.
Nevhodné chování by se nemělo nikdy přehlížet. Sociálně výchovné problémy je nutné řešit v co nejranějším stadiu, pokud přetrvávají delší dobu a jejich intenzita se stupňuje. Včasné odhalení problému může výrazně přispět k prevenci rozvinutí sociálně výchovného problému. Ve škole je řešení sociálně výchovných problémů v kompetenci metodika prevence sociálně patologických jevů nebo pedagogického pracovníka. Pokud je to možné, je vhodné řešit problémy v prostředí, které je pro žáka přirozené. Škola by měla pomáhat rodičům při řešení sociálně výchovných problémů nebo zprostředkovat rodičům poradenství při výchově. Při řešení problémů je důležité odhalit příčiny a v neposlední řadě je důležitá spolupráce odborníků s rodinou.