Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Aktuality > Šest místních škol se zapojilo do Akademie Učíme se venku a nasbíralo desítky hodin výuky

Šest místních škol se zapojilo do Akademie Učíme se venku a nasbíralo desítky hodin výuky



Datum konání:
15.8.2025

Učíme se venku: Školy z Jičínska mají za sebou rok plný objevování pod širým nebem

Do Akademie Učíme se venku se v uplynulém školním roce zapojily školy z našeho regionu a společně posunuly „učení venku“ z občasného nápadu na promyšlenou součást výuky. Děti i učitelé tak trávili víc času v přírodě, v parcích i v okolí škol a přinášeli si odtud nové zážitky i dovednosti.

Zapojené školy:

  • Masarykova základní škola a mateřská škola, Železnice
  • Základní škola Poděbradova 18, Jičín
  • ZŠ a MŠ Kopidlno
  • ZŠ Železnická 460, Jičín
  • ZŠ 17. listopadu, Jičín
  • ZŠ a MŠ Radim

Co je Akademie Učíme se venku?

Akademie je celoroční program podpory pro školy a školky, které chtějí systematicky učit (a hrát si) venku. Součástí je kampaň 100 hodin venku – tým si dá společný cíl a během školního roku nasbírá 100 hodin učení venku. Školy po přihlášení čerpají do 30. 6. přístup ke 100 lekcím, 100 videím, 1000 fotografiím a 100 hodinám podpory. K tomu se přidávají bonusy: tematické videokurzy (čeština, matika, „ptáci venku“ a sezonní moduly), dlouhodobé metodické kurzy pro začátečníky i pokročilé, e-booky s oblíbenými lekcemi, mapa venkovních škol a pravidelné webináře a poradna. Školy, které 100 hodin splní a naplní kritéria, získávají certifikát školy, která učí venku.

Jak to vypadalo na konkrétních školách: radost, pohyb, zvídavost

Z výpovědí učitelů je vidět, že se učení venku promítlo napříč předměty – od prvouky a přírodovědy přes češtinu a matematiku až po výtvarnou výchovu. Venku se měřilo, pozorovalo, psalo, tvořilo i spolupracovalo v týmech.
Na ZŠ a MŠ Radim popisují, že výuku postupně „přenesli“ ven i v předmětech, kde by to mnoho lidí nečekalo: v matematice děti řešily slovní úlohy z přírody, měřily délky, hledaly souměrné tvary a počítaly stromy podle druhu; v češtině vznikaly příběhy z okolí školy a hry na smyslové vnímání. Učitelé vyzdvihují projektové učení a mezipředmětové vztahy i větší samostatnost žáků, kteří se podíleli na přípravě aktivit. Pozitivní byl také přesah do MŠ a společné venkovní projekty.

Na ZŠ Železnická 460 v Jičíně se do projektu zapojila většina učitelů a velká část aktivit probíhala v školním ekoparku a v blízkém okolí. Škola uspořádala také akci Čeřovka – orientační běh se stanovišti, kde děti plnily úkoly spojené s místem. Učitelé hodnotí program jako vysoce přínosný: děti baví být venku, objevovat okolí a učit se hravě, zároveň se posiluje udržitelné myšlení, praktické dovednosti a spolupráce učitelského týmu díky sdílení na metodických schůzkách.

Proč to dává smysl

  • Lepší soustředění a motivace – změna prostředí pomáhá dětem učit se přirozeněji.
  • Propojení s realitou – úlohy a pozorování vycházejí z okolí školy.
  • Spolupráce a samostatnost – děti se podílejí na přípravě aktivit a řeší reálné problémy.
  • Podpora učitelů – metodiky, kurzy a sdílení dobré praxe šetří čas a dodávají jistotu.

Děkujeme všem zapojeným školám, učitelům a dětem za energii, nápady a chuť objevovat svět venku. Zkušenosti z Radimi a ze ZŠ Železnická ukazují, že když se učení otevře „reálnému světu“, získají z toho žáci, učitelé i celá komunita. Těšíme se na další společné venkovní projekty!

 


Komentáře


Žádné komentáře doposud nebyly přidány.

Přidat komentář

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat za účelem odpovědi. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů