Pracovní skupina mateřské školy (PS MŠ) se sešla v hojném počtu v úterý 9.9. v učebně na zámku. V úvodu byli členové seznámeni s aktualizací akčních plánů a výsledky dotazníkového šetření. Získaná data pomohou aktualizovat analytickou část Dokumentu MAP pro ORP Jičín a zacílit dokument na oblasti, které potřebují podporu.
Pedagogové z mateřských a základních škol se stále více zaměřují na to, aby byl přechod dětí mezi těmito stupni co nejplynulejší. Učitelky z mateřských škol zdůrazňují, že je klíčové, aby kolegové z prvního stupně základních škol aktivně sledovali, jak se s dětmi ve školce pracuje. Ideální by bylo, kdyby navštívili mateřské školy během dopoledne a zapojili se do sdílení zkušeností i komunikace ve prospěch dětí. Takto se může podařit navázat na práci mateřských škol a usnadnit dětem adaptaci na nové prostředí. Bylo by dobré, aby ředitelé základních škol podpořili své pedagogy v návštěvách mateřských škol během dopoledne.
Mateřské školy postupně zavádějí rozvíjení kompetencí podle nového Rámcového vzdělávacího programu (RVP). Novinkou je také to, že při přechodu dětí do základní školy budou MŠ předávat informace o dítěti prostřednictvím diagnostické zprávy a k zápisu si dítě přinese vlastní portfolio.
Volba diagnostických nástrojů zůstává na jednotlivých MŠ. Některé využívají například Klokanovy kapsy, jiné program iSophi, další si tvoří vlastní plány nebo využívají program Správa MŠ příp. pedagogický diagnostník.
V diskusích mezi pedagogy zaznívá potřeba zaměřit se na konkrétní aktivity, které usnadní přechod dětí z MŠ do ZŠ. Pracovní skupina by ráda i nadále pokračovala v aktivitě „kulaté stoly“, která se osvědčila. Komunikace mezi školami je podle zkušeností jednodušší u menších škol, které jsou s mateřskými školami úžeji propojené např. v Železnici a Libáni mají s tímto modelem dobré výsledky.
Podle I. Krabcové (PPP Jičín) je v první třídě nejdůležitější zaměřit se na adaptaci dětí, stmelování kolektivu a nastavení jasných pravidel. V celém procesu hraje důležitou roli také rodina. Pedagogicko-psychologická poradna Jičín spouští od září pravidelné aktivity s názvem „Rodičovské povídání“. Zde mohou rodiče sdílet své obavy, zkušenosti nebo získat radu od odborníků v bezpečném prostředí. Skupina je otevřena všem rodičům dětí jak z mateřských, základních, ale i středních škol.
Velkým tématem je také odklad školní docházky. Školy čekají na podrobnější informace od MŠMT. Už teď je zřejmé, že snaha státu je minimalizovat odklady, což budí otázku, jaký to bude mít dopad na školní praxi.
Další setkání pracovní skupiny pro mateřské školy se uskuteční v úterý 18.11.2025 od 16 hodin.
Žádné komentáře doposud nebyly přidány.
Přidat komentář