Poslední únorovou středu proběhl v prostorách K-klubu další odpolední seminář na téma formativní hodnocení, tentokrát s Mgr. Miroslavou Paličkovou z Jaroměře, která se ve své praxi aktuálně zabývá problematikou využití formativního hodnocení v rámci prevence poruch chování. Řeč však byla i o mnoha dalších tématech, která se hodnocení, a to nejen formativního, týkají.
Mgr. Paličková na úvod svého semináře podtrhla, že chceme-li ve výuce využívat formativního hodnocení, je důležité obrátit zodpovědnost z učitele na děti. Tak, aby ony samy byly nositeli vlastního vzdělávání. Dalším důležitým východiskem je pak vytvořit ve třídě takové klima, kde je chyba chápána jako prostředek ke vzdělávání, nikoliv jako důvod ke studu či trestu. Žák nesmí být trestán za chyby, kterými se učí. Hodnocení je pak prostředkem k tomu, jak se o chybě dozví, takové hodnocení však musí být co nejvíce popisné, aby žák mohl najít cestu, která vede ke správnému výsledku.
Některé zásady formativního hodnocení však narážejí na náš systém vzdělávání. Mgr. Paličková říká: "Formativní hodnocení není v souladu s východiskem, že děti uvnitř třídy musí být v jeden moment na stejné úrovní." Toto však, jak potvrdili i přítomní pedagogové a ředitelé, nekoresponduje se vzdělávací koncepcí školy a školní inspekcí doporučovanými porovnávacími a srovnávacími testy, které jsou prosazované právě v rámci domnělé spravedlnosti. Jako dobrou metody pro výuku žáků s různými úrovněmi dovedností a vědomostí doporučuje Mgr. Paličková kooperativní učení.
Dále představila Mgr. Paličková tři typy koncepce vzdělávání - transmisivní, interpretativní a autonomní a společně s účastníky semináře se zamýšlela nad pozitivy a negativy těchto variant.
Dalším tématem semináře byla objektivita jako prostředek, nikoliv cíl. Nastolena byla také otázka, zda učitel předává mimo poznatků i hodnoty, či nikoliv.
Téma bylo pro přítomné natolik zajímavé a blízké, že se po krátké pauze rozpoutala více než hodinová diskuze a sdílení vlastních zkušeností. V závěru setkání měli účastníci možnost tvořit příklady kriterií a indikátorů formativního hodnocení tak, aby žáci byli schopni na jejich základě posoudit dosaženou úroveň a míru svého pokroku. Lektorka doporučila využívání těchto nástrojů jako velmi efektivních pomůcek v procesu vzdělávání, zaměřeného na povzbuzování vnitřní motivace žáků k učení.
Součástí prezentace Mgr. Paličkové byl i známý obrázek, který se stal oblíbený a sdílený i na sociálních sítích a v mnohém vyjadřuje úskalí našeho vzdělávacího systému jako systému nedostatečně reagujícího na individuální vzdělávací potřeby žáků.
Žádné komentáře doposud nebyly přidány.
Přidat komentář