Vyhledat v katalogu

Drobečková navigace

Úvod > Aktuality > Dr. Pekařová v Jičíně: Individuální přístup, role otce a domácí rozvrh dítěte

Dr. Pekařová v Jičíně: Individuální přístup, role otce a domácí rozvrh dítěte



pek1.jpgKlinická psycholožka Dr. Lidmila Pekařová navštěvuje Jičín pravidelně. I letos se na pozvání projektu MAP setkala s pedagogy z Jičínska a otevřela téma "Komunikace ve školství". Na přednášku, která se uskutečnila v pondělí 17. února v aule jičínského gymnázia, dorazilo více než pět desítek posluchačů. 

"Nezměníme postoj rodiče, který ho sám změnit nechce"

Dr. Pekařová představila skupiny rodičů, se kterými se pedagogové ve své praxi setkávají a jako výchozí myšlenku pro přednášku podtrhla to, že funkční komunikace je možná pouze s rodiči, kteří o to skutečně mají zájem. Učitel může řešit mnohé ale pouze, pokud to po něm rodina chce, pokud to chce on sám a pokud to umí. Co to pro pedagoga znamená? Především být k sobě kritický, být si vědom toho, co neumí, být skutečnou autoritou a ovládat rétoriku, sugesci a diplomacii. 

"Do komunikace je nutné zapojit otce"

Často se povídání Dr. Pekařové stočilo k problematice rodinného "matriarchátu", kdy žena velmi silně ovlivňuje chod rodiny, řešení 87033510_527568477874003_9159758477369802752_n.jpgkonfliktů a výchovu dětí. Přitom zvláště při výchově chlapců je nutné zapojit především otce, a to se týká i komunikace na školách. Pedagog by měl v případě konfliktů u chlapců komunikovat s otcem, případně s oběma rodiči. V párech by se také měli rodiče podle přednášející účastnit i tzv. "rodičovských schůzek", ty však mají smysl pouze v případě, že se neřeší známky, ale fungování dítěte mezi školou a domovem. Nastavit funkční rozvrh dne - školních a domácích povinností a zájmů dítěte - je dle paní doktorky zcela klíčové a měli by se na to zaměřit rodiče a učitelé dětí v 1. - 2. ročníku základní školy. 

"Nejde-li dítěti škola, ať je užitečný doma"

Dítě potřebuje vyniknout, být důležité a chválené, a k tomu je nutné mu vytvořit podmínky a prostor. Pokud tedy nevyniká ve škole, jeho důležitá úloha je doma - v domácích pracích, které má pevně dané a jsou jeho zodpovědností. Tak mu zajistíme nezaměnitelnou úlohu v rodině a stává se nezastupitelným. I o tom, v čem necháme konkrétní dítě vyniknout, by měli pedagogové s rodiči komunikovat. Domácí práce se však týkají i dětí s lepším prospěchem. Mění se však pouze jejich priorita z prvního místa na druhé. Pouze v případě, má-li dítě splněny školní a domácí povinnosti, může se věnovat svým zálibám, mezi které patří i kroužky. Jedině tak si vytvoří do budoucna správné návyky.

"Konkrétní rodina potřebuje konkrétní radu" 

Dalším výraznějším bodem byl individuální přístup, který by měli pedagogové uplatňovat, často ale nevědí jak. Individuální přístup ve školství podle Dr. Pekařové znamená především dávat rodičům konkrétní rady pro konkrétní dítě a vyhnout se obecným poučkám. I nároky na dítě je třeba přizpůsobovat tomu, kam dle svých schopností profesně směřují. 

Protože přítomní pedagogové byli z velké části rodiči, dotazy se často týkaly i výchovy dětí. Takové téma i na přednášku pro pedagogy patří, protože, jak zakončovala Dr. Pekařová svou přednášku, učitelská rodina má být vzorem společnosti.

Témat, která lektorka nabízí je velká škála. Zájemci o její přednášky si je mohou objednat na www.4kompetence.cz.

Máte-li tip na zajímavou přednášku či lektora, kterého byste rádi slyšeli v Jičíně, budeme rádi, když nám ho napíšete na email vzdelavani@otevrenezahrady.cz 

 


Komentáře


Žádné komentáře doposud nebyly přidány.

Přidat komentář

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat my, a to pro možnost vám odpovědět. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů