Víkendový seminář na podporu čtenářské gramotnosti
Obecní úřad Bukvice
pátek 14. února - neděle 16. února 2020
rozcestník:
Základní informace
Víkendový seminář, během něhož budou představeny konkrétní didaktické metody a strategie na podporu čtení a čtenářské gramotnosti. Jednotlivé semináře a workshopy budou zaměřeny prakticky, aby pedagogové měli možnost si jednotlivé metody a postupy vyzkoušet.
Účastníci semináře mohou takto podpořit svůj profesní růst v oblasti vzdělávání žáků základních škol. Víkendové setkání nabízí i jedinečnou možnost sdílení dobré praxe mezi jednotlivými účastníky. Součástí semináře budou tato témata: zážitkové ukázky práce s poezií, formativní hodnocení, prvních a posledních 5 minut v hodině, dílna psaní, texty s biblioterapetickou dispozicí v pedagogické praxi, mediální výchova.
Seminář je určen především pedagogům základních škol, otevřen je však i pedagogům škol mateřských a středních a dalším pedagogickým pracovníkům.
Ubytování i stravování je zařízeno v Penzionu a restauraci Kovárna v Bukvici. Na akci je také možné dojíždět.
Akce je pro pedagogy z ORP Jičín plně hrazena z projektu MAP II. Vážné zájemce prosíme o přihlášení.
Přehled variant programu
Program jednotlivých dnů bude probíhat ve dvou skupinách o 12 - 20 osobách. Skupiny povedou různí lektoři na různá témata. Účastníci si v přihlášce (viz níže) předem volí, do jaké skupiny se zařadí – možnost výběru varianta A nebo B na pátek a varianta A nebo B na sobotu a neděli jako celek.
! aktualizováno - program s Alexisem Katakalidisem a Petrou Bubeníčkovou byl již naplněn maximálním počtem účastníků, od 4. února je možné se přihlásit již jen na pátek - varianta A a sobota,neděle - varianta B
Pátek
- varianta A: Nina Rutová - Večer s poezií
- varianta B: Alexis Katakalidis - Ukázková hodina s prvky metod filozofie pro děti
Sobota, neděle
- varianta A: Alexis Katakalidis - Formativní hodnocení, Petra Bubeníčková - Texty s dispozicí v praxi, Petra Bubeníčková - Biblioterapie jako podpora čtenářství dětí a mladistvých
- varianta B: Nina Rutová - Dílna psaní, Vanda Vaníčková a Adam Cvik - Mediální gramotnost v praxi
Časový harmonogram
pátek 14. února:
16:00 – sraz účastníků, ubytování
17:00 – 18:30 večerní dílny
19:00 – večeře
sobota 15. února:
07:30 – 08:30 snídaně
09:00 – dopolední blok seminářů
12:30 – 13:30 oběd
14:00 – odpolední blok seminářů
19:00 – večeře
neděle 16. února:
07:30 – 08:30 snídaně
09:00 – dopolední blok seminářů
12:30 – oběd, ukončení
Podrobný program
rozcestník:
Pátek 14. února
Varianta A
Nina Rutová
- téma: večer s poezií
- rozsah: 2 x 45 minut
- obsah: zážitkové ukázky práce s poezií (metody použitelné v různých předmětech)
Varianta B - KAPACITA NAPLNĚNA, JIŽ NENÍ MOŽNÉ SE PŘIHLÁSIT
Alexis Katakalidis
- téma: Ukázková hodina s prvky metod filozofie pro děti
- rozsah: 2 x 45 minut
- obsah: v ukázkové hodině si ukážeme, jak je možné děti od prvního stupně vést ke kritickému myšlení, k naslouchání a k tomu, aby si navzájem dávaly smysluplnou zpětnou vazbu. V první části nás čeká výuka a v druhé části společná reflexe toho, co jsme na sobě zažili.
Sobota 15. února a neděle 16. února
Varianta A - KAPACITA NAPLNĚNA, JIŽ NENÍ MOŽNÉ SE PŘIHLÁSIT
Sobota
Alexis Katakalidis
- téma: Formativní hodnocení pro učitele
- rozsah: dopolední workshop
- obsah: jak používat hodnocení, aby děti motivovalo? Jak o dětech průběžně získávat informace, které nám umožní zjistit jejich vzdělávací potřeby? V tomto semináři si na sobě zažijeme techniky formativního hodnocení a formativní výuky. Budeme diskutovat o svém přístupu k zpětné vazbě a představíme si způsoby, jak dávat zpětnou vazbu jinam.
Petra Bubeníčková
- téma: Texty s biblioterapeutickou dispozicí v pedagogické praxi
- rozsah: odpolední workshop, 4 hodiny
- obsah: Současný český knižní trh orientovaný na dětského a dospívajícího čtenáře nabízí poměrně vysoký počet textů s biblioterapeutickými prvky. Obvykle se jedná o beletristické texty, v nichž hrdinové řeší své fyzické, psychické, případně jiné hendikepy. Kniha (text) s biblioterapeutickou složkou se může stát významnou oporou při řešení problémové situace v prostředí školy. Při společném setkání budou uvedeny příklady využití těchto typů textů v učitelské praxi a zároveň budou zmíněny základní metody práce s biblioterapeutickými texty ve výuce.
Neděle
Petra Bubeníčková
- téma: Biblioterapie jako podpora čtenářství dětí a mladistvých
- rozsah: 4 hodiny
- obsah: Seminář volně navazuje na workshop věnovaný archetypovým rozborům lidových pohádek. Součástí semináře bude prezentace metodiky práce s vybranými texty, které zpracovávají témata související například se základními emocemi (strach, úzkost, vztek, stud apod.), šikanou, rodinnými vztahy, závislostmi (internet, hry, sociální sítě) atd. Volba témat bude odpovídat cílovým skupinám dětí i dospívajících. Výběr beletristických textů, s nimiž se bude v semináři pracovat, bude rezonovat s žánrovými preferencemi dětí v MŠ, případně prepubescentů (ZŠ1), pubescentů (ZŠ2).
Varianta B
Sobota
Nina Rutová
- téma: dílna psaní
- rozsah: celodenní program
- obsah: V semináři si vyzkoušíme psaní v různých oborech založené na metodách kritického myšlení: Kostka, Debata s autorem, Argumentační esej. Ukázkové lekce podrobíme didaktické analýze (nejen) z hlediska E-U-R.
Neděle
Vanda Vaníčková, Adam Cvik
- téma: Mediální gramotnost v praxi
- rozsah: 4 hodiny
- obsah: Cílem semináře je seznámit účastníky teoreticky, ale hlavně prakticky se základními pojmy a tématy mediální a digitální gramotnosti. Účastníci si aktivně vyzkouší činnosti, s nimiž navštěvují lektoři žáky na základních a středních školách. Kromě ukázek dobré praxe nebudou chybět doporučení, jak vystavět vlastní výuku posilující rozvoj mediální a digitální gramotnosti..
rozcestník:
Přihláška
Přidat komentář