V lednu 2024 odstartoval další projekt Místního akčního plánování rozvoje vzdělávání pro ORP Jičín (MAP IV). Během prvního pololetí se naplno rozběhla činnost pracovních skupin. Z předchozího projektu pokračovaly pracovní skupiny financování, pro rovné příležitosti, pro asistenty pedagoga a pro výchovné poradce a metodiky prevence. Nově byly vytvořeny pracovní skupiny pro zavádění moderních didaktických forem a pracovní skupina pro mateřské školy. V rámci pracovní skupiny pro zavádění moderních didaktických forem vznikly tři podskupiny – pracovní skupina humanitní, technická a kreativní. Do pracovních skupin je zapojeno přes 130 pedagogů, asistentů pedagoga či jiných zájemců o vzdělávání.
Po roční odmlce bylo započato též s realizací implementačních aktivit, které jsme v rámci projektu naplánovali. Jednalo se především o vzdělávací akce pro pedagogy v území ORP Jičín, aktivity Otevřeno (aktivity připravované pedagogy škol pro děti, žáky či jejich rodiče) a wellbeingové akce. Novinkou současného projektu jsou zážitkové programy MAP.
Vzdělávací akce byly připraveny především pro pedagogy, ale též se jich mohl zúčastnit kdokoli z široké veřejnosti, koho zaujalo dané téma. První a hned dvoudenní akcí byl seminář Jak na Montessori v MŠ. V květnu si mohli zájemci vybrat hned ze 4 akcí (3 kratší přednášky a 1 celodenní seminář) – Předcházení a řešení konfliktů ve školním prostředí pomocí mediace, Jak si udržet klid v dnešní neklidné době a využít stres a strachy ve svůj prospěch, Jak (o)sladit vztahy se svým okolím a vychovávat šťastné děti a Vědomé aktivity a hry pro skupiny. Ani v létě jsme nezaháleli a nabídli 3 semináře zaměřené na vytipování nadaných dětí a jak rozvíjet jejich nadání, na rozvoj kognitivních funkcí mimořádně nadaných žáků jako nástroj duševní hygieny a seminář o literatuře pro děti a mládež připravený ve spolupráci s Knihovnou V. Čtvrtka Jičín.
Do aktivit Otevřeno se v prvním pololetí roku 2024 zapojilo 15 škol a 1 ZUŠ. Připravily různorodé aktivity plné her, soutěží, úkolů a tvořivých dílniček. Školy také představily svoje aktivity a činnosti, které mají pro své žáky připraveny v rámci výuky. Nechyběly ani aktivity zaměřené na mezigenerační soužití – tj. spolupráce dětí a žáků se seniory.
Aktivita wellbeing na školách byla naplněna skupinovými supervizními setkáními ve školách. Vybraní pedagogové se od ledna do dubna setkávali s arteterapií a celé pololetí vyvrcholilo wellbeingovým víkendem v Českém ráji. Také na příští školní rok se zaměříme na podporu wellbeingu ve školách.
Zážitkové programy MAP jako novinka projektu MAP IV jsou aktivity pro pedagogy a pro děti a žáky, které jsou připraveny moderními didaktickými formami a některé i za použití výstupů z Databáze OP VVV. Děti a žáci ve školách, případně rodiče s dětmi si mohou projít připravený Questing – Po stopách židovství v Jičíně. Pracovní sešit je dostupný v Městském informačním centru Jičín nebo v Židovské synagoze. Pedagogové v březnu zavítali na exkurzi do školní knihovny v ZŠ Sobotka a při této příležitosti jim byla představena moderní didaktická forma výuky zaměřená na aktivní čtenářství. Zážitkové čtenářství bylo tématem červnového workshopu pro pedagogy (Workshop zážitkového čtení s kartami Kouzelná cesta). V rámci akce Den pro rodinu jsme představili nejen projekt MAP IV, ale také zrealizovali další zážitkový program pro děti a žáky tentokrát na téma Příroda na dotek. V přípravě je nyní Jarmark pokusů, který realizují žáci 2. stupně škol pro mladší kamarády. Do programu se již zapojila ZŠ Bodláka a Pampelišky, další školy mají v plánu se zapojit od září do prosince. Podkladem pro tento program bylo, a ještě bude zhlédnutí představení společnosti ÚDIF (Úžasné divadlo fyzicky – Vidět zvuk, slyšet světlo a Kouzelná fyzika).
V přípravách dalších vzdělávacích, wellbeingových i zážitkových programů pilně pokračujeme a již nyní můžeme říct, že během podzimu se mají nejen pedagogové na co těšit.
Zpracovala: Ing. Zuzana Vališková, projektová manažerka projektu MAP pro ORP Jičín IV
Žádné komentáře doposud nebyly přidány.
Přidat komentář