Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Aktuality > Jak motivovat žáky ke čtení? I o tom se hovořilo na setkání PS pro čtenářskou gramotnost

Jak motivovat žáky ke čtení? I o tom se hovořilo na setkání PS pro čtenářskou gramotnost



Datum konání:
9.3.2021

Pracovní skupina na podporu čtenářské gramotnosti dál aktivně pracuje v on-line prostředí. V úterý 9. března se v 16 hodin přihlásilo na devatenáct pedagogů, kteří zastupují mateřské, základní i střední školy z ORP Jičín.

Velmi nás těší, že se do pracovní skupiny zapojila zkušená češtinářka M. Rašková z Masarykovy obchodní akademie Jičín. Různorodost zastoupených vzdělávacích stupňů přispívá ke zkvalitnění práce pracovní skupiny.

boys-3396713_1920.jpgJedním z bodů programu byla diskuse k vedení čtenářského deníku. Pedagogové se shodli, že klasický čtenářský deník, jak ho známe z našich studií, už je trochu přežitek. Obdobně považují za přežitek nucení žáků do čtení povinné literatury. Naopak důležité je děti vhodně a atraktivně motivovat ke čtení, potažmo i k vedení záznamu o přečtené knize kupříkladu formou čtenářských karet, listů, myšlenkových map, prezentace v powerpointu, či s využitím aplikace Padlet apod.

Středoškolští pedagogové si posteskli, že studenti přicházející ze základních škol do prvních ročníků dost často neumí pracovat s textem, nejsou schopni vést si poznámky a rozlišovat, co je a není podstatné. Neznají základní biblické a antické příběhy. Mají problémy s gramatikou a pravopisem. Na střední škole už není prostor to dohnat, špatně se navazuje náročnější učivo, pokud mají studenti mezery.

Druhostupňoví pedagogové se „brání“, že se snaží, ale bohužel časová dotace na český jazyk a literaturu je nedostatečná. Jak zmínil vedoucí pracovní skupiny, důležitá je i kultura v rodině, která dítě formuje. Všeobecný rozhled, kulturní přehled, základní pojem o místě, kde žijí, by děti měly získávat v rodinách. V dnešních moderních obývácích už není prostor pro klasickou knihovnu, tak jak tomu bylo dřív. Děti již nejsou obklopeny knihami, nevidí v rodině čtenářské vzory. To vede k tomu, že mají malou slovní zásobu a některá slova vůbec neznají. Pedagogové se snaží, aby alespoň ve školách byly k dispozici kvalitní knihy, školní knihovny a čtecí koutky pro děti. Také spolupracují s jičínskou knihovnou, která dál umožňuje výpůjčky knih a některé služby nabízí rovněž on-line.

Všichni pedagogové se vzájemně shodli, že je v současné době velmi důležité žáky motivovat ke čtení. Nebazírují na klasické kanonické literatuře, naopak vycházejí žákům a studentům vstříc a doporučují současná populární díla literatury pro děti a mládež, mezi svá doporučení zařazují i „brakovou“ literaturu či komiksovou tvorbu. Knihy současné literatury čtou společně s žáky tak, aby si o přečtených titulech mohli společně pohovořit a sdílet čtenářské zážitky.

Ačkoliv se po roce nejistoty a různých forem distanční výuky vkrádá mezi žáky apatie, jsou to právě učitelé českého jazyka, kteří se snaží v dětech neustále vzbuzovat nadšení pro literaturu, čtení a vlastní uměleckou tvorbu. Pravidelná setkávání pracovní skupiny dál slouží ke sdílení a předávání cenných zkušeností a tipů na nové didaktické postupy, které se jim v praxi osvědčily.

Celé setkání proběhlo v příjemné atmosféře, jak už je u této pracovní skupiny dobrým zvykem. Další setkání se uskuteční v úterý 8. 6. 2021 od 16 hodin.

 

Zdroj obrázku: https://pixabay.com/photos/boys-children-reading-summer-kids-3396713/


Komentáře


Žádné komentáře doposud nebyly přidány.

Přidat komentář

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat za účelem odpovědi. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů