Vyhledat v katalogu

Drobečková navigace

Úvod > Co je Map > Vzdělávací aktivity > Seminář Hejného metody pro 2. stupeň ZŠ - průzkum zájmu

Seminář Hejného metody pro 2. stupeň ZŠ - průzkum zájmu



Datum konání:
1.10.2017
Datum ukončení:
31.12.2017

V prvním pololetí školního roku 2017/18 zvažujeme konání semináře Hejného metody na 2. stupni ZŠ od společnosti H-mat, o. p. s.

Jednodenní setkání složené ze dvou seminářů:

  • Základy Hejného metody na 2. stupni ZŠ
  • Matematická prostředí v Hejného metodě na 2. stupni ZŠ

by proběhlo v Jičíně v období říjen - prosinec 2017. Pokud patříte mezi zájemce o tento seminář a chtěli byste se ho zúčastnit, prosíme o vyplnění krátkého formuláře, který slouží k průzkumu zájmu (viz níže).

Obsah semináře 

Základy Hejného metody na 2. stupni ZŠ

Seminář je určen pro učitele 2. stupně ZŠ, kteří chtějí začít učit matematiku metodou Hejného, nebo kteří uvažují o využití některých prvků této metody ve své výuce. Semináři bude zaměřen na následující myšlenky:

A. Východiska vyučovací metody prof. Hejného – vyučování orientované na budování schémat (genetický konstruktivismus)

B. Cíle výuky metody genetického konstruktivismu a její principy, změna role učitele při výuce a v poznávacím procesu žáka

C. Koncepce učiva v učebnicích Hejného – budování mentálních matematických schémat prostřednictvím práce v matematických prostředích, rozvoj tvořivosti, intelektu i osobnostních vlastností žáka

D. Rozvoj číselných představ. Jak se buduje dobré porozumění číslům (celým, racionálním, iracionálním), číselným operacím a relacím.

E. Rozvoj porozumění geometrickým 2D i 3D pojmů. Od manipulací k představám a abstrakci

Vše bude ilustrováno na příkladech z praxe. Účastníci sami prožijí situaci objevování, kterou by měli dopřávat žákům. Součástí semináře bude diskuse o problémech a otázkách souvisejících se zavedením inovativního pojetí matematiky a přístupu k vyučování. 

Matematická prostředí v Hejného metodě na 2. stupni ZŠ

Dobré porozumění matematickým pojmům, vztahům mezi nimi v metodě Hejného zajišťuje značné a velice pestré množství různých prostředí. Účastníci se aktivně seznámí s několika vybranými výukovými prostředími tak, jak jsou koncipována průřezem  na 1. stupni, jak jsou zavedena (případně pokračují) na 2. stupni a k jakým matematickým dovednostem a pojmům směřují. Seminář bude členěn do několika etap: 

A. Aktivní seznámení účastníků s vybraným výukovým prostředím způsobem, který učitel může aplikovat ve své třídě. Organizace práce třídy. Didaktické cíle první etapy - práce s prostředím.

B. Gradace úloh vybraného prostředí podle obtížnosti, řešení úloh různé úrovně. Tvorba úloh snadných i náročnějších. Doplňování dalších podmínek. K didaktickým cílům první etapy přibude ve druhé etapě cíl: rozvoj schopnosti vzájemně propojit více různorodých informací a získat tak vhled do složité situace. Tvorba úloh uvedeného typu s nastavitelnou obtížností. Různé žákovské postupy při řešení.

C. Shrnující didaktický pohled na vybrané prostředí na 2. stupni ZŠ. Jaké znalosti, schopnosti a dovednosti žáků prostředí rozvíjí s ohledem na matematickou úroveň žáka. Jak pomáhat žákům překonávat problémy. Jaké úlohy dávat žákům, kteří v tomto prostředí našli zalíbení. 

Formulář pro zájemce


Komentáře


Žádné komentáře doposud nebyly přidány.

Přidat komentář

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat my, a to pro možnost vám odpovědět. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů