Nadané dítě či nadaný žák je jedinec, který prokázal v určitém oboru větší znalosti a schopnosti než jeho vrstevníci. Nemusí být úspěšní ve všech školních oblastech, naopak mohou být v jiných oblastech průměrní až podprůměrní. Žákům s mimořádným nadáním jsou vytvářeny individuální vzdělávací plány, protože postupují školními osnovami mnohem rychleji než ostatní. Nadaný žák může byt přeřazen do vyššího ročníku, aniž by absolvoval ročník předchozí nebo může zahájit docházku dříve než jeho vrstevníci. Talentovaný žák své nadání prohlubuje samostatnými aktivitami (např. schopnost se mimořádně soustředit).
Nejčastěji zůstává nadaný žák nebo dítě v běžné třídě a probírá značně rozšířenou látku a je vzděláván v souladu se svými schopnostmi. Dostává úkoly, kterým rozumí.
Již od prvních ročníků základní školy má mít nadaný žák možnost rozvíjet své schopnosti, usilovat o překonání nejedné překážky a zažít pocit radosti z vynaloženého úsilí na cestě k cíli, jinak ho škola přestane bavit a nabude dojmu, že co se ve škole učí, to je jednoduché, snadné a nudné. Pro mimořádně nadané a nadané děti a žáky je důležité se naučit, že učební látka nebude vždy snadná a i velmi chytrý žák bude muset vynaložit patřičné úsilí a snahu.